Kaip su druska gyventi taikiai?

Pirmas žingsnis – teisingai interpretuoti rekomendacijas.

Druska (balta, pilka, raudona ar neoninė) yra didžiausias natrio (ta dalis, kuri siejama su kraujospūdžiu) šaltinis mityboje. Pagal rekomendacijas druskos per parą su maistu turėtume gauti ne daugiau kaip 1 nubrauktą arb. š. (5 g).

Perskaičius rekomendaciją taip, kaip ji yra parašyta, nesunku pastebėti, kad kalbama ne apie 0 gramų ir ne minus 5, bet apie 5 gramus!

Žinoma, galime pagalvoti, kad jei „mažiau yra geriau”, vadinasi visai atsisakydami druskos pereisime į dar kitą, aukštesnį lygį! Bet tie rekomenduojami 5 gramai (bent jau kol kas) ir yra tas aukščiausias (S-grade) lygis, niekur daugiau pereiti nereikia! (*nebent gydytojas nurodytų kitaip).

Net su cukrumi eidami į minusą, mano žiniomis, supermenais netapsime (visada esu atvira pataisymams, jei kas tapote).

Kai kalbame apie druskos mažinimą, turime omenyje perteklinį druskos suvartojimą t. y. iš daugiau nei 10 per parą suvartojamų gramų (t. y. du ar daugiau šaukštelių, kaip rodo tyrimai Lietuvoje), sumažinti iki tų rekomenduojamų 5 (vieno šaukštelio), ne nulio. Ne nulio. Ne minus šaukštelio.

Interpretuodami rekomendacijas juodai arba baltai (bet ne pilkai, kaip jos mums pateikiamos) nueisime arba į juodą arbą į baltą puses t. y. arba išprotėsime ir bijosime bet kokios druskos užuominos arba spjausime į viską, valgysime druskingus produktus kiekvieno valgymo metu, ir galvosime, jog kažkas mums ne tik labai meluoja, bet dar nori ir pakenkti.

Dalinuosi savo mėgstamiausiais patarimais/strategijomis, kurios galėtų padėti lengviau pasiekti tą rekomendaciją nesusipykstant anei su druska anei su sveikatos ministerija anei vieni su kitais!

1)Prie sūraus skonio priprantame vėl ir vėl supažindindami savo skonio receptorius su sūriu maistu, todėl sumažinus druską racione gali pasirodyti, kad valgomas maistas yra prėskas, trūksta skonio. Tačiau verta pastebėti, kad skonį maistui suteikia ne vien druska!

2)Šviežios ir džiovintos žolelės (bazilikai, lauro lapai, kalendra, krapai, petražolės, rozmarinas, raudonėlis, šalavijas, mėtos), prieskoniai (ciberžolė, čili ir juodieji pipirai, kmynai, paprika, cinamonas), česnakas, imbieras, maltos garstyčios, citrina, alyvuogių aliejus, raudonojo vyno actas, obuolių sidro actas – visi šie priedai yra puikus būdas savo patiekalus praturtinti nuostabiais skoniais, be druskos.

3)Paragauti prieš sūdant. Jei visgi nusprendžiame dėti druskos, dedame pagaminus maistą, o ne gamybos metu. Sūdant gamybos metu druska patenka į maisto daleles gilyn (todėl reikia daugiau), sūdant pagaminus – druska lieka paviršiuje, todėl jaučiamas sūresnis skonis.

4)Ruošti maistą namuose – ne visada įmanoma, tačiau taip daug lengviau žinoti kiek druskos patenka į mūsų valgius. Valgant ne namuose, ypač jei tai daroma dažnai, kai (jei) įmanoma paprašyti į patiekalą nedėti druskos arba MSG. Visada galime pasidruskinti paragavę.

5)Valgant daug druskos turinčius maisto produktus dideliais kiekiais – daryti tai rečiau, o jei tokie produktai valgomi dažnai – valgyti mažesniais kiekiais.

LITERATŪRA

Bobowski, N. (2015). Shifting human salty taste preference: Potential opportunities and challenges in reducing dietary salt intake of Americans. Chemosensory perception. [žiūrėta 2021–08–09]. Prieiga internetu: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4593321/

He, F. J., & MacGregor, G. A. (2009). A comprehensive review on salt and health and current experience of worldwide salt reduction programmes. Journal of human hypertension. [žiūrėta 2021–10–01]. Prieiga internetu: https://www.nature.com/articles/jhh2008144

He, F. J., Li, J., MacGregor, G. A. (2013). Effect of longer‐term modest salt reduction on blood pressure. Cochrane Database of Systematic Reviews. [žiūrėta 2021–10–01]. Prieiga internetu: https://www.bmj.com/content/346/bmj.f1325

Pasaulio sveikatos organizacija, PSO. (2020). Accelerating salt reduction in Europe. [žiūrėta 2021–09–24]. Prieiga internetu: https://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/nutrition/publications/2020/accelerating-salt-reduction-in-europe-a-country-support-package-to-reduce-population-salt-intake-in-the-who-european-region-2020

Pasaulio sveikatos organizacija, PSO. (2020). Salt reduction. [žiūrėta 2021–09–24]. Prieiga internetu: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/salt-reduction

Williams ir kt. (2018). 2018 ESC/ESH Guidelines for the management of arterial hypertension. [žiūrėta 2021–09–24]. Prieiga internetu: https://academic.oup.com/eurheartj/article/39/33/3021/5079119

Solamita Lukauskė

Sveiki! Esu Solamita Lukauskė, mitybos specialistė, baigusi trejų metų trukmės mitybos terapijos studijas Jungtinėje Karalystėje. Šiuo metu toliau gilinu savo žinias sveikatos mokslų srityje siekdama dietisto profesinės kvalifikacijos.

Leave a reply