Aido kameros efektas mityboje (angl. the echo chamber effect)

Aido kamera yra aplinka, kurioje žmogus susiduria tik su ta informacija, kuri atspindi ar sustiprina jo turimus individualius įsitikinimus.

Aido kamera gali būti dezinformacijos priežastis, iškreipianti žmogaus požiūrį, kuomet pasidaro sunku prisileisti bet kokią priešingą informaciją ar nuomonę. Būdamas aido kameros dalimi žmogus gali jaustis labiau pasitikintis savimi, kadangi kiti žmonės lengviau priims jo nuomonę, nesiginčys. Tai, iš dalies, skatina patvirtinimo šališkumas – tendencija teikti pirmenybę informacijai, kuri sustiprina esamus įsitikinimus. Pvz., jei tikiu, kad savo organizmą galiu ir turiu išvalyti vartodama eliksyrus, tuomet aš priimsiu tik tokią informaciją, kuri mano pasirinkimą patvirtintų. Jei tikiu, kad gerdama kavą su sviestu vietoj pusryčių būsiu sveikesnė – darysiu tą patį, ignoruosiu visus teiginius, kurie prieštaraus mano įsitikinimams.

Nors aido kameras galime rasti visur, kur keičiamės informacija, internete bendraminčius galime rasti mygtuko paspaudimu, todėl čia jos pasiekiamos daug lengviau nei realiame gyvenime. Retas kuris (galbūt tik man kol kas neteko lauke sutikti) gatvėje atsistojęs šaukia „aš veganas“, „o aš keto“– susiburkime, apsišarvuokime TIK mūsų pasirinkimo NAUDĄ grindžiančia informacija ir eikime kovoti su visais, kurie mano kitaip!

Internetas unikalus tuo, kad jis aido kameroms suteikia specialius įrankius – filtrus. Algoritmų dėka mes matome tik informaciją, kuriai dažniau išreiškiame susidomėjimą (paširdiname, išsisaugome, persiunčiame) – tai gali užkirsti kelią internete surasti naujos, galbūt mūsų požiūriui prieštaraujančios informacijos, perspektyvų.

Kaip galiu įvertinti ar socialinė grupė, galbūt forumas, kurioje esu gali būti aido kamera:

  • Pateikiamas tik vienas požiūris į problemą;
  • Tas požiūris grindžiamas gandais, asmeninėmis nuomonėmis ar neišsamiais įrodymais;
  • Bet kokie tam požiūriui prieštaraujantys faktai yra ignoruojami.

Jei surinkote nors vieną TAIP – galimai atradote aido kamerą.

Nėra vieno stebuklingo sprendimo būdo, kuris padėtų aido kamerų išvengti, tačiau dalinuosi keliais dalykais, kurie galbūt galėtų pagelbėti.

KAIP IŠVENGTI AIDO KAMERŲ MITYBOS IR SVEIKATINGUMO PASAULYJE?

  1. Prieš naują idėją paverčiant tikėjimu – pabandyti sužinoti daugiau. Įprasti tikrinti šaltinius siekiant įsitikinti, jog gaunama išsami, objektyvi informacija.
  2. Įvertinti VISUS įrodymus nepaisant to ar jie patvirtina/paneigia Jūsų įsitikinimus (p. s. taip atliekamos sisteminės apžvalgos apjungiančios daug mokslinių publikacijų ir pateikiančios nešališką geriausių turimų įrodymų apžvalgą). Kaip tai gali atrodyti praktikoje? Pvz., Ieškant informacijos rašyti ne „X dietos nauda“, o „X dietos trūkumai“.
  3. Ieškoti straipsnių, kuriuos parašė atitinkamos srities specialistai ir kuriuose nurodomas originalus šaltinis (ne tinklaraščių cituojančių tinklaraščius).
  4. Vengti skaityti straipsnius asmenų, kurie yra emociškai investavę į X, Y, Z idėją. Rinktis kaip įmanoma mažiau šališkus šaltinius.
  5. Ieškoti šaltinių pateikiančių prieštaraujančius įrodymus ar bent jau pripažįstančius kada turimi duomenys yra „jauni“ ar prastos kokybės.
  6. Atsargiai vertinti straipsnius nukreipiančius į pardavimo portalą, kur esate skatinami įsigyti konkretų produktą, patvirtinantį išreikštą poziciją. Ypatingai kuomet nėra atskleidžiama finansinė paskata.
  7. Jei socialinė žiniasklaida yra pagrindinis informacijos šaltinis, susipažinti kaip veikia suasmeninimo algoritmai, kritiškai peržiūrėti savo kasdien vartojamą turinį, narystes grupėse, rūšiuoti naujienas ne pagal populiarumą, bet pagal datą ir pan.
  8. Būti pasiruošusiems keisti savo požiūrį, kuomet įrodymų pusiausvyra nebeatlaiko turimos nuomonės (turint omenyje, kad prieštaraujanti informacija apskritai yra įleidžiami į asmens pasaulį).
  9. Prisiminti, kad tik todėl, jog labai norime, kad kažkas būtų tiesa, tai nepadaro to faktu.

Solamita Lukauskė

Sveiki, esu mitybos specialistė, dietistė bei knygos „Nauja draugystė su maistu“ autorė Solamita Lukauskė.

Leave a reply